Uitleganimatie uitgelegd

Het is de kunst om een moeilijk verhaal makkelijk te vertellen. Daarvoor moet je keuzes maken, zonder de inhoud tekort te doen. En dat is best lastig. Want bij het maken van een animatie komen veel disciplines kijken. Illustratie, muziek, sounddesign, strategie én natuurlijk het animeren zelf. Al deze disciplines komen in een paar seconden of minuten bij elkaar tot een fazantastisch eindresultaat.

Gelukkig zijn wij er voor je om je van A tot Z te begeleiden. Wij hebben alle tools in huis om jouw animatie tot een succes te maken. Benieuwd hoe? Bekijk hieronder het stappenplan!

Wij zijn Extrafazant. Beeldmakers. Beeldrakers.

1. Briefing

First things first. Wat wil je precies vertellen aan welke doelgroep? Wat is de belangrijkste boodschap en wat zijn juist bijzaken? Dit is de bodem van het verhaal, die moet dus super stevig zijn.


Waar wil je de animatie in gaan zetten? Een presentatie vraagt om een hele andere vorm dan een social post. Zet dus een simpele briefing op papier van de boodschap, doelgroep en het doel. Mocht je dat allemaal nog niet helemaal kraakhelder hebben, zijn wij er voor je!

2. Voice-over tekst

Zo, de briefing staat op papier. Nu gaan we (samen) de voice-over op papier zetten. Reken op 120 tot 140 woorden per minuut, afhankelijk van de spreeksnelheid. Wij zorgen ervoor dat de voice-over alleen de belangrijkste informatie bevat.

De voice-over tekst hoeft nog niet helemaal definitief te zijn, op detailniveau kunnen we deze ná stap 6 nog finetunen.

3. Script

De basis staat. In deze stap maken we je idee inzichtelijk en geven het tekstueel vorm. We hebben de voice-over tekst grotendeels afgetikt en weten wat er verteld moet worden binnen welk tijdsbestek.

Tijdens deze stap gaan we beeldbeschrijvingen koppelen aan de voice-over tekst. Het maakt het proces inzichtelijk.

4. Stijlbepaling

Heeft je organisatie of bedrijf een eigen huisstijl? Of heb je zelf een referentie die ons beiden aanspreekt? Dan verwerken we die in de animatie!

Zo niet, dan gaan we samen op zoek naar een stijl die past bij de boodschap die jij wil vertellen. Strak en subtiel, of juist groots en kleurrijk. De mogelijkheden zijn oneindig.

5. Storyboard

We weten wát we willen vertellen en laten zien, maar nog niet precies hoe we dat in beeld gaan positioneren. Een storyboard is eigenlijk niets meer dan een beeldende versie van het script. We schetsen ieder shot afzonderlijk en brengen de personages, objecten en bewegingen in beeld.

We werken al 1 à 2 shots uit om je een gevoel te geven van de samenvloeiing tussen de schetsen en de gekozen stijl.

6. Visual design

Ga je akkoord met het storyboard? Dan vervangen we de geschetste shots door digitale illustraties. Zo zie je de animatie eigenlijk in stilstand, maar wel in de stijl die we in stap 4 hebben besproken.

Ook leggen we enkele demo’s voor van voice-over stemmen die we in stap 7 nodig gaan hebben.

7. Productie

Na akkoord op het visual design gaan we aan de slag met de daadwerkelijke productie van de animatie. In deze fase nemen we de voice-over op, regelen we het sounddesign en de muziek en maken we er één geheel van.

Deze eerste versie is nagenoeg af, waarbij er nog een mogelijkheid is om feedback te geven die we in de definitieve animatie zullen verwerken.

8. Oplevering

De animatie is opgeleverd! De hoogste tijd om ‘m de wereld in te slingeren. Ben je achteraf alsnog toe aan ondertiteling, die extra taal of verschillende bestandsformaten? Dan gaan we graag voor je aan de slag!

Smaakt het naar meer? Een extra animatie levert veel schaalvoordeel op, laat het ons weten.

Ook iets in beweging brengen?